torsdag 3 januari 2013

Vad har DU på dig?


Gott nytt 2013 !

Den har skurit, min Rmk 900 !.

Motorn är inlämnat hos en mek, och det enda jag kan göra är att vänta.

Tyvärr så ska jag berätta en sak för er - mina skotervänner där ute:

- " Det är inte en fråga om. Det är en fråga om när din 2-takts motor går sönder"

Det verkar vara kloka ord som kommer från meken som har lagat åtskilliga skoter motorer.
Har tyärr flera andra skotervänner som fått genomgå samma sak här i dagarna. Så hans ord stämmer verkligen....



Men under tiden tänkte jag prata om hur vi klär oss, när vi sitter där, eller står där. För mig kan en vanlig skoter tur se ut så här:

Sitta vid elden med familjen och grilla korv och bara mysa. Strålande sol och ca -10.

Vara ute på en tripp på ca 8 mil under ca 10 timmar, kanske -28 och under dessa timmar har du hunnit bli genomblöt i svett, frysit om händerna på grund av dina blöta handskar när du kör i toppfart över en sjö. Under den tiden har du också stannat och fikat, dragit lös dina vänner, din egen skoter... ja ni fattar kanske vad jag är ute efter?

Att vara skoteråkare innebär ganska avancerade kläder. Dom ska klara kyla, vind, regn m.m.och ändå vara rörliga, torra och varma.

Det självklara valet på dina underkläder borde då alltså vara ULL 

Vad du har på dig utanpå beror ju så klart på vad din dag går ut på. Ska du ut med grabbarna och leka en heldag i Jorm, och det spöregnar, så vet jag att det inte spelar någon roll om du har ToBe heloverall eller Lynx orginal ställ. Du blir dyngsur iallafall.
Det kanske vore bäst med ett galonställ en sådan gång.
Men i dom flesta fall så funkar det bäst genom att klä dig med ull närmast kroppen, är det kallt i flera lager.och sedan med skalkläder utanpå. Där gäller också flera lager om det är kallt.
Ta med dig en mössa att byta med när du bökar i skogen, och ett par ombytes handskar. Då håller du dig torr längre.
Allt det här är en vetenskap och väldigt personligt. Du får helt enkelt testa dig fram, och avgöra själv vad som funkar bäst för dig i olika situationer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar